Hvor realistisk er reklamen hos fastfood-kjedene?

reklame, fastfood reklame, matreklame, virkelighet, mcdonalds
LEKKERT: Reklame som dette er jo pent å se på, men hvordan måler det seg med virkeligheten?

Det er lett å bli fristet av deilige bilder av nydelige burgere, pølser og annet. Vi har testet om virkeligheten står til reklamebildene hos McDonald’s, Burger King, Narvesen og Max.

Skrevet av Oskar Bjørkum.

artikkelen fortsetter etter annonsen

Reklame-paradoks

Det er ikke ukjent praksis at store bedrifter bruker reklame for å få produktene sine til å se pene og innbydende ut for at folk skal bli fristet til å gjøre et kjøp. Dette er noe de fleste har blitt vant til, kanskje også i den grad at vi sjelden forventer at produktene vi kjøper skal se ut som de gjør på reklamene.

Det er ikke ulovlig for bedrifter å presentere et produkt i det beste mulige lyset det kan sees i, men vi har vel alle hatt en opplevelse hvor vi har kjøpt noe, og humret litt over hvor stor forskjellen faktisk er fra reklamen. Vi synes denne forskjellen kan være morsom, så om ikke annet lagde vi denne saken slik at vi kan humre litt over dette sammen.

Fristende nok?

På 1950-tallet begynte hurtigmatbransjen å vokse raskt, og det skjedde en økning i bruken av matfotografering i hurtigmatkjedenes reklamer. Dette var en tid da hurtigmatbransjen fortsatt var relativt ny, og selskapene konkurrerte om å etablere seg i markedet. Bruken av visuelt tiltalende matbilder i reklame hjalp disse selskapene med å skille seg ut fra konkurrentene og tiltrekke seg kunder.

Med årene kom nye teknologier som digital fotografering og datagenererte bilder, som gjorde det mulig for matselskapene å lage enda mer appetittvekkende bilder av produktene sine.

*Faktaboksen er skrevet av kunstig intelligens med manuelle justeringer.

gammel burger king reklame

Vurderingene vi gjør i denne anmeldelsen sammenligner i hvilken grad produktene vi kjøpte den 6. januar 2023 samsvarer med reklamen. Vi vurderer ikke reklamene, og heller ikke kvaliteten eller smaken av produktene.

Burger King

Vi troppet opp på Burger King på Oslo S klare for første sammenligning. Våre øyne ble fanget av store plakater pyntet av en velkledd og kompakt burger. Burgeren på bildet ser sprek og modig ut, og Nyt Norge-merket gjorde oss nesten patriotiske. Vi bestilte og gledet oss til å sette denne i gapet.

Sammenligningsbilde: Dra til venstre og høyre for å sammenligne bildene.

Det vi fikk ser i hvert fall litt slappere ut, og fargene må nok sies å se litt bedre ut på bildet. Likevel ser konstruksjonen av burgeren ut til å være som reklamert, og dette blir ingen versting i vår anmeldelse. Etter vår mening kan denne sies å være akseptabel.

Karakter: 5/10

McDonald’s

McDonald’s er neste på lista, og vi tok turen innom og fant en kjent skikkelse med to etasjer. Kameraten ser nokså rakrygget ut på bildet, biter av løk er strødd pent mellom lagene, og både ost og dressing danderer kantene på en lekker måte.

Sammenligningsbilde: Dra til venstre og høyre for å sammenligne bildene.

Vi vet ikke helt hva som har skjedd her, men i all hovedsak kan vi ikke se noen likhet mellom bilde og produkt. Her ser det ut som noen har snublet og mistet restemiddagen fra helgen i en boks, satt et hamburgerbrød på toppen, og sagt «vær så god». Dette reklamebildet er nok så langt unna virkeligheten man kommer.

Karakter: 1/10

Les også: Ulike McDonald’s priser i Norge vekker oppsikt

Max Hamburger

Denne svenske kjeden skryter gjerne av at de vinner mange tester, men spørsmålet er om reklamen her kan følges opp av virkelighet.

Sammenligningsbilde: Dra til venstre og høyre for å sammenligne bildene.

Dette blir litt som å si at etterfesten til Oscar-utdelingen og russeballet på videregående er samme greie. Det kan se ut til at størrelsen er litt overdrevet på reklamebildet, og både formen og ingrediensene ser mye slappere ut i virkeligheten. Ikke som forventet.

Karakter: 3/10

Narvesen

Til slutt ville vi teste en pølse fra Narvesen for å dobbeltsjekke at det ikke hvilte en forbannelse over burgerbildene.

Sammenligningsbilde: Dra til venstre og høyre for å sammenligne bildene.

Til tross for at denne ser litt blek ut ble vi faktisk imponert da vi fikk den. Reklamen er sparsommelig med toppingen, mens vi i virkeligheten fikk en generøs og sprø amerikaner. Denne legger lista litt høyere enn de forrige stedene vi besøkte og overgår våre forventninger.

Karakter: 8/10

Apropos reklame, her får du en annonse:

artikkelen fortsetter etter annonsen

Konklusjon

Etter vår test konkluderer vi med at det er stor forskjell på reklame og virkeligheten – og det overrasker vel omtrent ingen. Det er på ingen måte en hemmelighet at mange produkter i matbransjen pyntes med appetittvekkende bilder på pakning og i reklame. Men, det er litt sjokkerende hvor store avvik som finnes når du trykker på produktene du vil ha på bestillingsskjermen.

Er det på tide å si #nofilter til matprodusentene også?


Har du forslag til flere steder vi bør teste?

Tips oss da vel!

Les også:

too good to go, mat, forbrukertest, hotellfrokost, test, best i test

Test

Too Good To Go: Kan denne appen stoppe matsvinn?